(Sex and the City)
A történelemben vannak híres férfiak, akik mögött mindig egy erős nő állt. A Bazi nagy görög lagzi-ból is jól ismerjük az idézetet: „A férfi a fej, de a nő nyak, és a fej arra fordul, amerre a nyak irányítja.” Igen ám, de a nők is felzárkóztak rövid idő alatt a híres férfiakhoz. Vannak, akik híres színésznők, énekesnők, vagy manökenek és vannak, olyan nőalakjaink, akik lehetőséget adtak az előbb felsorolt nőknek, hogy hírnevüket közösen öregbítsék. Egy ilyen nőalak Coco Chanel, akinek munkássága életre hívta a Chanel Divatházat és a mai napig úttörőnek számít, aki további divattervezőt ihletett meg.
Coco Gabrielle Chanel néven látta meg a napvilágot 1883-ban, a franciaországi Saumur-ban (Loire vidék). Mint minden erős egyéniség, Ő sem tudhatott maga mögött könnyű múltat. Házasságon kívüli gyerek volt, de szülei házasságkötése után édesanyja korán elhalálozott. Ezt követően, 12 éves kora környékén zárdába került, ahol az apácák tanították varrni, majd ezt követően Monsieur Henri Desboutin Házában lett varrónő nagynénjével, Adrienne-nel (Grampayre). Ezt követően Chanel egy divatos kávézóban, a La Rotonde-ban énekelt, s a hagyomány szerint az általa énekelt “Qui qu’a vu Coco dans le Trocadéro” című dalból eredeztethető beceneve. Ahogy Coco egyre több emberrel ismerkedett meg, 1908-ban Etienne Balsan birtokára költözött (La Croix-Saint-Ouen), ahol főleg versenyló-tenyésztés zajlott. Coco stílusa meggyőzte Balsan barátait is, akik később maguk kérték, hogy az ő számukra is készítsen zsirardi kalapokat a Chanel által képviselt stílus és formák szerint, majd a siker lehetőségeként Chanel Balsan párizsi lakását használta (160, boulevard Malesherbes), ahol női divatáru boltot kívánt nyitni. Az üzlet bővülésével Coco egy kalapmíves nőt, húgát, Antoinette-et és két további alkalmazottat foglalkoztatott.
1921-ben a Chanel No. 5 nevű parfüm is elkészült, mely szám feltehetően a szerencseszáma volt Coco-nak, majd az első sikeren felbuzdulva további parfümök is piacra kerültek, mint a Chanel be Cuir de Russie -1924, a Bois des Iles -1926 és a Gardénia -1927. A ’20-as években a férfi-ruházatra is kiterjedt figyelme az ékszerek és színházi viselet mellett, de nem mehetünk el szó nélkül „a kis fekete ruha” mellett. 1913-ban Chanel már tervezett fekete ruhát, egy fekete bársony ruhát fehér gallérral. Az amerikai Vogue 1926. októberi számában beharangozták a ruhát, mint Chanel ruháját, melyet az egész világ viselni fog, mivel a kis fekete ruha nagy port kavart, és Chanel nevéhez kötik az előzmények ellenére.
Az 1920-as évek közepére Coco már 2-300 munkást foglalkoztatott, majd a ’30-as évek közepére ez négyezer fölé nőtt. A harmincas évek elején Chanel is küzdött a gazdasági válsággal, de üzletasszonyként továbbra is helytállt, így a gazdaságpolitikai és sztrájk-akadályokat is sikeresen vette a divatháza. A harmincas évek divatját már a hangsúly a derékra helyeződött, a zakó lágyak voltak, mellénnyel kiegészítve. Továbbá kiegészítette a ruhákat fehér fodorral a gallérnál. 1934-től már amerikai, gumírozott szövetet is használt, illetve megjelent a kreppszerű anyag is, melyeket atlétával kombinált és ezekben az években a kozmetikai vonal is útjára indult, illetve új illatuk is megjelent a piacon: Glamour. Hollywood-ba is eljutott, ám mindössze három Metro-Goldwyn-Mayer produkció számára készített ruhákat és a színésznők közül is csak Greta Garbo, Gloria Swanson, és Marlene Dietrich számára. A politikai hátszél ellenére azért otthon továbbra is sikeres, ő tervezte a jelmezeket Jean Renoir: La Marseillaise, és a La Règle du jeu című filmekhez.
1932-ben Coco megbízást kap, hogy tervezzen egy ékszer kollekciót gyémántból és platinából, melyek neve: Bijoux de Diamants, ezt követően pedig a Chanel ékszerek értékesítésével is foglalkozott. A harmincas évek közepétől az indiai és délkelet-ázsiai hatás volt felismerhető. Ezen hatások mellett továbbra is fő ismertető jegye az egyszerűség, ám viktoriánus hatások is keverednek a szoknyák és estélyi ruhák szabásvonalában. Korszerűbbé vált a nadrágkosztüm is. A teljesen fekete összeállítást krémszínű selyem és csipke sifon blúz egészítette ki, gyöngyház gombokkal. A megszokott fekete, fehér, vörös színek továbbra is népszerűek maradtak.
A második világháború alatt leszállt a divatház csillaga a további parfüm-értékesítés ellenére is, Coco Svájcba menekült és az 1950-es években tért vissza újra. Divatfilozófiája változatlan maradt: a ruha legyen praktikus és kényelmes, és célja a nőket minél szebbé és fiatalosabbá tenni. 1954 februárjában ő mutatta be az első háború utáni kollekciót, mellyel nagy visszhangot váltott ki: Chanel már túl öreg, nincs kapcsolatban a modern piaccal és csak néhány modell értékesíthető. Ennek ellenére Coco stabilizálta magát ismét, 1955-ben új kollekciót dobott a piacra. Ebben a szürke blézer, kényelmesen elhelyezett zsebbel, rakott szoknyával és fehér blúzzal, mely iskolás lány stílust kölcsönzött viselőjének. Emellett a tengerészkék és fehér színek domináltak. A gomboknál némelyek szövettel ellátottak voltak a ruha anyagának megfelelően, mások aprólékosan díszítettek voltak, ezek mellett pedig az öntött félkövér sárgaréz gombokon néha oroszlánfej szerepelt, mely Chanel születési jegye volt.
Az 1960-as évek divatja a miniszoknya volt, melytől Chanel iszonyodott: ezt a testrészt mindig takarta. Annak ellenére, hogy nem volt trendkövető, megmaradt ügyfélköre jelentős része. 1962-ben Chanel ismét meghívást kapott designerként a mozi világába, ezúttal Romy Schneider és Delphine Seyrig részére tervezett ruhákat. 1969-ben Chanelről készült egy Broadway-musical: Coco, írta Alan Jay Lerner. Chanel engedélyével a címszerepet Katharine Hepburn játszotta.
Míg Chanel a dolgozó ember számára tervezett, Lagerfeld az elképzeléseit követi a korabeli társadalmi szubkultúráknak megfelelően. Helyet kap nála a PVC farmer, műanyag esőkabát (őszi-téli 1991-1992), motoros stílusú bőr zakó, nadrág, és csizma (1992-1993 őszi-téli és őszi-téli 2002 – 2003). A tweed öltöny továbbra is elmaradhatatlan eleme a kollekcióknak, amelyek megfelelnek a klasszikus ízléseknek. A klasszikus kardigán-stílusból is kínál, míg a farmer kabátok Chanel kedvenc kamélia virágaival vannak díszítve, és a kis fekete ruha is elválaszthatatlanul Chanel nevéhez kötődik.
Szerző:
Golopi Nikolett
Forrás:
http://www.chanel.com
http://www.nylonmag.com
http://www.corbisimages.com http://dailyvitaminsea.com
http://text-portrait.ueltzhoeffer.com
http://img.timeinc.net http://4.bp.blogspot.com