Íme a Shadowgraph stílus!
Az AIAIÉ, azaz Hegedűs Zsanett designer 2015-ös tavasz-nyári kollekciójának megalkotásakor a tervező az európai Bauhaus irányzatból merített inspirációt. A darabok a harmincas évek ezüstkorának kettős árnyait jelenítik meg, Kertész, Moholy-Nagy, Munkácsi munkássága előtt tisztelegve.
Magyar szem – vajon létezik-e ilyen fogalom az európai kultúrában? Valószínűleg nem, de sajátosan közép-európai életpályák egyértelműen léteznek. Kertész, Moholy-Nagy, Munkácsi. Pótolhatatlan, éles, teremtő tekintetek. A valóság érzéki lenyomata egy egyedülálló optikán keresztül. Sötét által teremtett világosság, testeket értelmező árnyak, ismert világunk újrarendezése egy ideál szolgálatában. Soha vissza nem térő alkalmak örökre elszalasztott tanulságai. Árnyfénykép.
A harmincas évek ezüstkor. Egyszerre lépünk Európa-szerte, hibátlanul illeszkedünk a szellemi élet kirakójátékának darabjai közé. Ami létrejön, természetes világszínvonal kettős árnyékkal mögötte. Sajátos közép-európai indulás, de a kiválóság elismerése közben mindig látszik egy árnykép, melankolikus kapcsolat a gyökerekkel. Szüless különlegesként, harcolj a sikereidért, de soha ne tudd elfelejteni, honnan jöttél.
A SHADOWGRAPH kollekció ennek a kettős árnyéknak figyelmeztető lenyomata. Az építészeti, fotóművészeti és szabászati csiszoltság pontos korrajzot ad. Nem narratív, mégis nyugtalanító, nem idéz pontosan, mégis válaszokra késztet.
„Az inspiráció elindítója egy fantasztikusan rendezett kiállítás volt Balatonfüreden, a Vaszary Villában. André Kertész életútját mutatta be, tematikusan, eredeti fotókkal. Valószínűleg ez dolgozott bennem, amikor témának a nagy magyar fotósokat választottam, s azt a kort, amikor ők a legikonikusabb képeiket készítették, 1930 és 1950 között. A Ludwigban látott Munkácsy kiállítás és Blumenfeld kiállítása a Somerset House-ban erősítették ezt az inspirációs vonalat. Korszakalkotóan bántak a fény-árnyékkal, a nézőpontokkal, a témakapcsolásokkal, a komponálással. Teljesen logikusan társult bennem hozzájuk Moholy-Nagy és a Bauhaus építészet, amely később egyre hangsúlyosabb lett” – mondja Zsanett a kollekcióról. „Az alkotó folyamat közben belehelyezkedni a nagyok szemszögébe, a saját eszközeimmel megrajzolni egy tanulságos képet igazi kihívás volt számomra. Az árnyékok és lencsevetületek haute couture világa folyamatosan metsződik át a fine cut tökéletes szabásvonalaival, létrehozva gondolataim árnyfényképét az ezüstkorról, ami mai szemmel nem is létezhetett.”
A Shadowgraph kollekció a Vancouver Fashion Week kifutóján debütált 2014 szeptemberében. A hetven bemutató tervező közül a VOGUE kiválasztott tizenötöt, köztük az AIAIÉ márkát, amelyeknek a bemutatón készült fotói megjelentek mind a VOGUE UK, mind a Glamour UK oldalán.
Christine
Fotók: Simon Armstrong @ VOGUE
Forrás: AIAIÉ
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: