“Először rendőr aztán később ügyvéd szerettem volna lenni…”
A Fashion Streeten sétálva, közvetlenül az öt csillagos luxusszálloda, a Kempinski szomszédságában találjuk a Süel gyönyörű üzletét, melyben Csillag Zsuzsanna mesés kötött kreációi kapták a főszerepet. Az egyre ismertebb divatmárka kínálatában mindent megtalálhatunk, ami egy fonalból megálmodható, és kialakítható, a sálaktól, a fürdőruhákon keresztül, a mesés estélyiken át, egészen a menyasszonyi ruhákig. A tervező tökéletesen ötvözi a jól megszokott klasszikus kötött elemeket a merész stílussal, az élénk, játékos színekkel és az örök eleganciát sugárzó nő kifinomultságával, ezzel is bebizonyítva, hogy a kötött többé nem csak a téli szezon kiváltsága.
Mesélj, kérlek egy kicsit a kezdetekről, már kislány korodban is tudtad, hogy „mi leszel, ha nagy leszel”?
Természetesen igen, csak éppen tini koromig mindig más szerettem volna lenni… Először rendőr aztán később ügyvéd és nagyjából a gimnáziumi évek közepén lett egyértelmű a közgáz, illetve az is, hogy majd egyszer valamikor a szüleim vállalkozásában szeretnék dolgozni. Kiskoromban is imádtam rajzolni és akár napokat eltölteni egy-egy pöttyökből készült képecske elkészítésével. Elképesztően lekötött anyukám sok-sok Burdája na meg a Carina „magazin”, az óriás Váci utcai üzletek és a Luxus áruház csodás kirakati babái, így ez tudatosan vagy tudat alatt valahol tényleg mindig egyértelmű irányvonal volt.
Több mint 20 éves a Süel, Te hogy csöppentél bele a vállalkozásába – hisz ha jól tudom közgazdász végzettséged van?
Igen. A Corvinus (akkor még BKÁE) egy teljesen tudatos döntés volt részemről. Szerettem volna egy olyan üzleti szemléletet, ami bárhova is megyek segít majd, illetve úgy gondoltam, hogy az itt megszerzett, elég széles spektrumú tudás egy kisvállalkozásnál is sok segítséget adhat. 2008-ban csatlakoztam a Süel csapathoz, előtte egy multinál dolgoztam 2 évig, ami szintén egy előre megtervezett út volt. Saját vállalkozáson kívüli tapasztalatot is akartam „gyűjteni” egy nálunk sokkal- sokkal nagyobb szervezetnél. A válság miatt egy picit hamarabb csatlakoztam a Süelhez, mint szerettem volna de szuper döntés volt.
Talán sokan nem hittek a kötött álmaidban, ma mégis több üzlettel büszkélkedhetsz. Mi a sikered titka?
Valószínűleg az, hogy én hittem benne mindig és tudtam, hogy amit el akarok érni azt meg is fogom valósítani.
Nőként nem könnyű itthon egyedül vállalkozni, neked mégis sikerült. Hogy tudod ennyire hatékonyan beosztani az idődet, mi a te belső hajtóerőd?
Szerencsére nem vagyok egyedül, hiszen a szüleim abszolút benne vannak még a vállalkozásban és anyukám rengeteget segít. Emellett persze már elkezdtem „kinevelni” a saját asszisztenseimet, akik szuper ügyesek és a szervezésben, marketing témakörben vagy éppen kreatív projekteknél sok feladatot levesznek a vállamról.
A szervezés egy kicsit embertípus kérdése is. Mindig nagyon jól szerveztem az időmet és elég hiperaktív típus vagyok, akinek kell is a sok-sok feladat, hogy lekösse az energiát. A saját álmok megvalósítása pedig a legjobb motiváció, ami létezik, annyi kiegészítéssel, hogy apróbb könnyebben elérhető célokat is ki kell tűzni az úton, hogy ezek mindig új lendületet adjanak.
A termékeid önmagukért beszélnek, és szinte azonnal lerombolják a kötött holmikkal kapcsolatos sztereotípiákat, miszerint öreges, régies, vagy csak a téli időszakban vehetjük elő. Hogy érted ezt el a vásárlók körében?
Minél több felületen kell megmutatnunk, hogy ez valóban igaz. Az öreges, vagy éppen a régies jelzők már lekoptak, hiszen a nemzetközi trendekben is benne van évről-évre a kötött, illetve néhány modellünk tényleg annyira formabontó (mondjuk kötött ruha peek-a-boo stílusban), hogy nehéz öregesnek titulálni. A színes és a formavilág magáért beszél, viszont a nyárral még meg kell küzdenünk. Rengeteg nyári fotósorozatunk van vízparton, strandon, hőségben, „sivatagban”, hogy a „téli imázsát” puhítsuk a kötöttnek.
A csodás kötött ruhák mellett, ha jól tudom 2012-ben debütált az első kötött fürdőruha kollekciód. Mesélnél kicsit erről?
Ez szintén a kötött nyári imidzsének erősítését szolgálta. A kedvenc csipkemintáimat variáltam egy-egy bikiniben, amit persze alaposan alá is béleltünk, hogy tartósan hordható legyen a vízben, illetve a vízparton is.
Nyitottak a magyar nők a nyári kötött darabokra?
Azt mondanám, hogy ha megmutatjuk nekik milyen lehetőség van benne nyáron, akkor igen, teljes mértékben, de azért lássuk be a hőségben nem feltétlenül a „kötött” szó az ami először eszedbe jut, hanem inkább egy hűsítő limonádé egy lenge ruhában. Nem véletlenül hívtuk Mojitónak az idei nyár sláger kollekcióját.
Milyen anyagokat használsz a ruhák elkészítésénél?
Fonalakra gondolsz? Nyáron len, pamut, viszkóz és idén némi selyemmel is kombináltuk a kötöttet. Télen természetesen a gyapjú főszereplő, ami szeretek némi műszállal kombinálni a tartósság végett és idén jön a Kasmír(gyapjú) is.
Honnan meríted az ihletet, mi vagy épp ki inspirál a munkád során?
A fonal, illetve kötött trendeket már másfél évvel az adott szezon előtt ismerem és nyilván ezek bizonyos szempontból iránymutatóak. A fonalak jellege, a struktúrák már magukban is ötleteket adhatnak. Sosem tudhatod, hogy hol száll meg valami, lehetnek ezek ez egy festmény színei, egy nyaralás (Barcelona – Gaudí). De pl. a Vajdahunyad vára kapuinak mintázata szuper csipkemintához adott ötletet. Legutóbb egy múzeumban láttam meg a tökéletes fotózás helyszínt és így tovább…
A kedvenc tervezőim viszont elég távol állnak a „kötöttségektől” így ők maximum a nőies, femme- fatale vonalakban mutatnak utat (Elie Saab, Zuhair Murad, Valentin Yudashkin- ők már 15 éve a kedvenceim, Prabal Gurung, Emilio Pucci és a Custo Barcelona is közel áll hozzám).
Milyen technikával dolgozol, hogy születik meg egy Süel darab?
Vázlat, rajz végül gépi minta és már kötjük is.
Mi a véleményed a hazai divatról?
Egyre több a hazai tehetség, akik valóban eladható kollekciókat terveznek magas minőségben. Eddig talán nehéz volt „hallatni a hangjukat” de manapság rengeteg olyan program van már, ahol segítik őket egy-egy piacra való belépésben, nemzetközi megjelenésben (mondjuk Gombold Újra) Imádom a rengeteg új designer boltot, hiszen ezek is összefogásból születnek, és az „együtt könnyebb” elv mentén haladnak. Mi is igyekszünk magyar tervezőkkel együtt dolgozni, illetve többeknek tartjuk is a kollekcióját.
Milyen színek, milyen stílus jellemzi legújabb kollekciódat?
Természetesen most is nagyon széles a szín palettánk. A türkiz mély, sötét árnyalati, khaki, olaj, sötét pink, bordó, okker, narancs, lila mind-mind megtalálható most nálunk és első körben erős színpárokkal fogtok találkozni és „reborned knits” jeligével egy olyan mintát is belevarázsolunk a kollekciónkba, ami 20 éve, az első Süel pulóvereknél is megjelent. Mondhatjuk, hogy azzal „robbant be” anyukám a piacra. A télbe fordulva beerősítünk szürkékben és izgalmas anyag-kombinációkban. Itt egy minimál irányvonallal találkoztok majd, ami az anyagok, összeállítás és a kötés minőségére helyezi majd a hangsúlyt.
Mik a jövőbeni terveid, céljaid a márkával?
Külföld. Az első franchise boltunk után reméljük, hamarosan megnyílik a második is, és most éppen Finnországba és Svédországba repültek mintakollekciók.
Sok sikert Neked, és köszönöm az interjút!
Christine
További információ:
Süel Ruházat Facebook
Süel Ruházat weblap
Flagship Store:
Budapest, 1052, Deák Ferenc u. 17.
Brand Store:
Budapest, ÁRKÁD, Örs vezér tere 25., 1 emelet
Budapest, MAMMUT I., Lövőház utca 2-6
Summer Store:
Keszthely, Kossuth Lajos u. 15.
Wholesale:
Budaörs, TREND2 Gyár u. 2.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: